عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تأثیر نوع یادگیری ، سبک رهبری  و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی  کارکنان دانشگاه ارومیه

مفاهیم وتعاریف سبک رهبری

واژه رهبری بنا بر تحقیقات به 1300 سال قبل از میلاد بر میگردد وسابقه ای دیرینه دارد(علوی،1376،ص 265).

رهبری نفوذ و تأثیرگذاری بر مرئوسان از طریق برقراری ارتباط با آنان در تحقق اهداف سازمانها

سبک رهبری شیوهای که مدیریت بر پایه آن اقدام می کند

سبک رهبری تحولگر (تحول آفرین)سبکی از رهبری می باشد که رهبر بر باورها، ارزشها و اهداف پیروان نفوذ می ‌کند و به عنوان قهرمان شناخته شده و تأثیر فوق العاده ای بر پیروان خود بر جای میگذارد.

سبک رهبری تعاملگرا (مبادلهای) سبکی از رهبری می باشد که رهبر، پیروان خود را در جهت اهداف تعیین شده بر میانگیزد

سبک رهبری عدم مداخله گر( بدون رهبری) رهبر دراین سبک رهبری، زیردستان را تشویق به فعالیت نمی کند و تلاشی ملموسی در جهت تشخیص نیازهای زیردستان انجام نمیدهد. در این سبک رهبری، رهبر ارتباط موثری با زیردستان نداشته و در صورتی که انحراف یا اشتباهی صورت گیرد خود را مبرا از آن مینماید .

در عین حال ،برای ورود به بحث به بعضی از تعاریف تصریح می کنیم:

-رهبری ،نفوذ در مردم می باشد،به مقصود همراه کردن آنها برای رسیدن به یک مقصود مشترک.(کوننتز وادانل ،1959،ص435 :به نقل از مجیدپور).

-رهبری،کار تاثیر گذار بر مردم می باشد برای وادار کردن آنها به کوشش دلخواه به سوی هدف های گروهی(تری[1]،1960،ص 493).

-رهبری کنش متقابل میان اشخاص می باشد که در آن یک فرد نوعی اطلاعات را هب طریقی عرضه می کند که دیگری می پندارد اگر به نحو پیشنهاد شده یا مورد نظر رفتار کند ،منافع وی بهبود خواهد پیدا نمود (پاکوپز،ص210،به نقل از مجید پور0)

-رهبری همانند عشق وزیبایی مقوله ای می باشد که هر کس وجود آن را میشناسد ؛اما تعریف آن را نمی شناسد؛تعریف رهبری نیز دشوار می باشد؛اما وقتی شما آن را میبینید ،می شناسید .

-رهبری نوعی فرایند نفوذ می باشد که به وسیله آن کردار یک فرد سبب تغیر رفتار ونظرات دیگران می گردد که این نفوذ بایستی مشروعیت داشته باشد وتغیر،همسون با اهداف فرد پدید آید(دکوتیس[2] ودیگران،1979،ص11،به نقل از مجید پور ).

-رهبری را به عنوان یکی از وظایف مدیر،فرایند تاثیر گذاری وهدایت فعالیت های مربوط به کار

کار اعضای گروه ها تعریف می کنند .

– مروری بر دیگر نوشته های دیگر نویسندگان روشن می کند که بسیاری از نویسندگان مدیریت توافق دارند که رهبری عبارت می باشد از:فرایند نفوذ در فعالیت های فرد یا گروه به مقصود کوشش برای رسیدن به هدفی در موقعیتی مشخص.از این تعریف رهبری به این نتیجه می رسیم که فرایند رهبری تابعی از این متغیر هاست :رهبر،پیرو ،جایگاه .(هرسی وبلانچارد،1969،ص 171)

-رهبری فراگرد نفوز در زیر دستان می باشد که کوشش وکوشش داوطلبانه ومشتاقانه آنان را در جهت تحقق اهداف سازمان بر می انگیزند (ساعتچی ،1375،ص 23).

در نهایت در یک تعریف ساده وکلی می توان عنوان نمود که رهبری اعمال نفوذ در افکار،رفتار وتصمیمات دیگران به گونه ای که از روی میل ورغبت برابر انتظار،اقدام بکنند.

[1] Terry

[2] Decodes

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف پژوهشی

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

1-4-1 هدف کلی

هدف کلی این پژوهش عبارت می باشد از مطالعه تأثیر نوع یادگیری ،سبک رهبری و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان دانشگاه ارومیه.

  • اهداف جزیی

1 – مطالعه تاثیر سبک رهبری بر رویکرد یادگیری کارکنان .

2 – مطالعه تاثیر  سبک رهبری بر  فرهنگ یادگیری  سازمانی کارکنان .

3 – مطالعه تاثیر رویکرد یادگیری بر فرهنگ یاد گیری  سازمانی کارکنان .

4 – مطالعه تاثیر  رویکرد یادگیری بر عملکرد شغلی کارکنان .

5 – مطالعه تاثیر  فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان .

6 –  مطالعه تاثیر رویکرد یادگیری به عنوان یک متغیر واسطه ای در ارتباط بین  سبک های رهبری و فرهنگ  یادگیری سازمانی .

7 – مطالعه تاثیر  فرهنگ  یادگیری سازمانی به عنوان یک متغیر واسطه ای در ارتباط بین  سبک های رهبری و عملکرد شغلی.

8 – مطالعه تاثیر  فرهنگ یادگیری سازمانی به عنوان یک متغیر واسطه ای در ارتباط بین  رویکرد یادگیری و عملکرد شغلی.

9 – مطالعه تاثیر  سبک رهبری، رویکرد یادگیری و فرهنگ یادگیری سازمانی در قالب یگ الگوی ساختاری در  تبیین و پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان .

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : مطالعه تأثیر نوع یادگیری ، سبک رهبری  و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد شغلی  کارکنان دانشگاه ارومیه  با فرمت ورد